KEHITTÄJÄTIIMI ESITTÄYTYY

By 23/05/2018Guider Game

Guider Gamesta ei tietenkään tulisi mitään ilman osaavia koodareita. Ohjelmointityötä tehdään Turun Ammattikorkeakoulun theFIRMAssa, jossa työskentelee tällä hetkellä viisi henkilöä Guider Gamen parissa. He ovat Matias Mäntyniemi (pääohjelmoija, terveysteknologian opiskelija), Jesse Kiviniitty (harjoittelija/ohjelmoija, sulautetun elektroniikan opiskelija), Aku Lappalainen (harjoittelija/ohjelmoija, 2. vuoden insinööriopiskelija), ja avustamassa Ville Kentala (projekti-insinööri) sekä Sallamari Rantanen (projekti-insinööri).

Guider Game -hanke jututti projekti-insinööri Ville Kentalaa, joka on ollut mukana Guider Gamen kehittämistyössä jo puoli vuotta.

Miten Guider Game -peliä tehdään teidän ohjelmoijien näkökulmasta?

Peliä rakennetaan Unity-ohjelmiston sisällä pääosin kohtaus (Unityssä “scene”) kerrallaan. Eri kohtauksia ovat esimerkiksi yksittäiset minipelit kuten kierrätyspeli, mutta myös esimerkiksi pelialueet kuten lähiö tai koti rakennetaan kohtausten sisälle.

Minipelien kehitys lähtee Gamu ry:n ideoista, joista hiomme yhdessä heidän kanssaan minipeli-ideaa eteenpäin suunnitelmatasolla. Samaan aikaan lähdemme jo usein ohjelmoimaan tiettyjä pelin toiminnallisuuksia. Yleisesti ottaen vaativimmat tehtävät menevät pääohjelmoijan vastuulle, mutta näissä ovat avustamassa projekti-insinöörit. Myös harjoittelijat pääsevät työstämään haastavia tehtäviä tarpeen mukaan. He tekevät myös pienempiä korjailuja esimerkiksi käyttöliittymään ja animaatioihin.

Mikä on erityistä nimenomaan Guider Gamen tekemisessä?

Kohdeyleisön huomioon ottaminen ja tätä kautta visuaalisuuden korostaminen: Merkittävä osa pelaajista ei ole kovinkaan kokeneita videopelaajia, joten ohjeistuksen tulee olla erityisen selkeää. Lisäksi vuorovaikutusmenetelmät eri peleissä olevien esineiden kanssa on pyritty rajaamaan yksinkertaisimpiin vaihtoehtoihin, jotta yksikään käyttäjä ei jäisi peleissä jumiin.

Mikä on haastavaa?

Ajoittain haastavaa on juuri ottaa huomioon tuo pelaajien kokemuspohjan puute. Lisäksi tiettyjä itselle itsestäänselviä sisällöllisiä ja toiminnallisia osuuksia täytyy miettiä uudelleen aivan toisesta näkökulmasta.

Monessa minipelissä on myös yllättävän paljon sisältöä, ja tämän kaiken mahduttaminen järkevästi ja selkeästi puhelinten näytöille on haastavaa, etenkin kun käytettävyys halutaan pitää hyvänä.

Guider Game -hankkeen suunnittelutiimi on ollut erittäin tyytyväinen kehittäjätiimin työhön. Ohjelmoijien tekninen osaaminen on korvaamatonta, ja erityisen hienoa on se, että he saavat nopeasti kiinni uusista minipeli-ideoista ja pystyvät jalostamaan niitä toimiviksi kokonaisuuksiksi. Monesti pelin idea on helpompi lyödä lukkoon sen jälkeen, kun sitä on ensin testattu pelimoottorin puolella.