RUOKAPELI, STRESSIPELI JA TERVEYSVISAILU

By 13/08/2018Guider Game
Kesän aikana Guider Game on täydentynyt terveyteen liittyvillä minipeleillä. Terveys on monimuotoinen asia, ja tästä syystä hankkeessa on kehitetty eri tyyppisiä minipelejä kattamaan erilaisia terveyden osa-alueita. Näin kesän lopulla melkein valmiita pelejä ovat Ruokapeli, jossa pelaajan tulee koota itselleen kokonaisvaltainen ruokavalio, sekä Stressipeli, jossa koitetaan löytää ratkaisukeinoja erilaisiin stressaaviin tilanteisiin. Lisäksi hankkeessa ollaan alettu kehittää Terveysvisailua, jossa onnenpyörä arpoo pelaajalle terveysaiheisia kysymyksiä.

 

Ruokapelin idea lähti tarpeesta kertoa maahanmuuttajille terveellisen ruokavalion merkityksestä hyvinvointiin sekä suomalaisista elintarvikkeista. Suunnittelutiimi pähkäili pitkään, miten tämän tyyppistä informaatiota voisi pelillistää ilman, että annettaisiin liian tiukkoja raameja syömiselle. Loppujen lopuksi päädyttiin pelimekaniikkaan, jossa kerätään kolmen päivän ruoat ruokakolmioon. Pelin tavoitteena on saada ruokakolmio täytettyä tasapuolisesti – herkkuja vältellen ja kasviksia kartuttaen. 

Kuvan ruokapyramidiin on valittu liikaa herkkuja.

Yksinkertaisen idean toteuttaminen osoittautui kuitenkin melko kinkkiseksi sekä sisällöntuotannon että ohjelmoinnin kannalta. Sisällöntuotantoa hankaloitti erityisesti se, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa syödä oikein, ja koska eri ihmisille sopivat erilaiset ruokavaliot. Tästä syystä pelissä annetaan useita ruokavaihtoehtoja, joista pelaaja saa valita mieleisensä. Ruokapeliä ohjelmoiva Aku Lappalainen kertoo, että Pelin visuaalisten komponenttien, kuten erilaisten mittarien ja nappien asettelu pelimaailmaan ei ole aivan yksinkertaista, koska pelialue on pieni ja sen täytyy toimia useissa eri kuvasuhteissa. Käyttöliittymän optimointi on tärkeää – muuten peli saattaa hidastua vanhemmilla kännykkämalleilla.

 

Stressipeli, jossa koitetaan valita hyviä ratkaisukeinoja erilaisiin stressaaviin tilanteisiin, muotoutui loppujen lopuksi korttipeliksi. Stressipeliä ideoimassa on ollut mukana Lounais-Suomen mielenterveysseuran psykologi Laura Happonen. Hän on töissä Serene-toiminnassa, jossa edistetään pakolaistaustaisten maahanmuuttajien mielenterveyttä. Lauran ja Serene-toiminnan kautta Guider Gamen suunnittelutiimi sai tärkeää tietoa maahanmuuttajien mielenterveydestä ja korvaamatonta apua sisällöntuotantoon. Peliä ohjelmoi neljännen vuoden tieto- ja viestintäteknologian opiskelija Iida Lintuaho, joka on opinnoissaan suuntautunut peliteknologiaan.

Stressipelin tausta muuttuu aurinkoisemmaksi sitä mukaa kun stressi lievittyy.

Terveysvisailu on nimensä mukaisesta tietovisa. Minipeliin haettiin yllätyksellisyyttä onnenpyörästä, jota pyöräyttämällä pelaaja pääsee vastaamaan terveys-aiheisiin kysymyksiin. Kysymykset on luokiteltu neljään eri teemaan: terveyspalvelut, hätätilanteet ja päivystys, seksuaaliterveys ja terveystieto. Pelissä tarvitaan myös hieman sorminäppäryyttä, jotta virukset eivät valtaa pelialuetta!

Onnenpyörän visailuisäntänä toimii energinen pilleri. Virukset taas koittavat sabotoida peliä.