SUUNNITTELUPALAVERI GAMUN TOIMISTOLLA

By 19/03/2018Guider Game

“Voisko tässä olla erilaisia perheitä silleen, että siitä erilaisuudesta ei tehtäisi mitään numeroa? Eihän meidän tarvitse ruveta osoittelemaan mitään.” pohdiskelee taiteilija Tuuli Hypén, Guider Game -pelin kuvittaja ja pelillistäjä. Graafikko Ulriikka Lipasti sekä hankkeen projektipäällikkö Maria Haapasalo nyökyttelevät hyväksyvästi.

Tähän uusioperheeseen kuuluu Sini-äidin ja Alex-isän lisäksi Sinin lapset Veeti ja Veera hänen aiemmasta avioliitostaan, sekä Sinin ja Alexin yhteinen lapsi, 4-vuotias Max. Alex on töissä Turun telakalla ja Sini on laborantti. Isommat lapset käyvät yläastetta ja pienin on päiväkodissa.

Gamun suunnittelutiimi kokoontuu joka iltapäivä pähkäilemään uutta sisältöä Guider Game -peliin. Ideointi lähtee liikkeelle opetustavoitteesta, eli siitä, mitä kullakin minipelillä halutaan opettaa tai kertoa maahanmuuttajille. Minipelejä pääsee pelaamaan 7 eri teeman kautta, joita ovat työ, asuminen, kulttuuri ja vapaa-aika, yhteiskunta, terveys, opiskelu ja raha-asiat.

Nyt tekeillä olevan “perhemuistipelin” kehittäminen lähti ideasta esitellä maahanmuuttajille Suomesta löytyviä erilaisia perhe- sekä asumismuotoja. Tämän opetustavoitteen lukkoon lyömisen jälkeen tiimi rupesi jalostamaan ideaa pelillisempään ja visuaalisempaan muotoon. Melko nopeasti syntyi idea muistipelistä, jossa täytyy löytää parit yhdeksälle erilaiselle perheelle. Pelin taustana toimii kerrostalo ja sen ikkunat, joihin perheet sijoittuvat. Muistipelin pelaamisen ohessa pelaaja saa tietoa erilaisista asumismuodoista.

Kun alustava minipelin suunnitelma on saatu tehtyä, alkaa sisällön tuotanto sekä hiominen. Tässä apuna käytetään yleensä maahanmuuttajille suunnattuja valmiita materiaaleja, joita onneksi löytyy internetistä hyvin. Tietoa saadaan myös asiantuntijahaastattelujen kautta sekä maahanmuuttajilta itseltään. Sisällön tuottamisen ohessa syntyy pelin kuvitus. Näitä kahta viedään eteenpäin rinnakkain, jotta kuvitus kannattelisi sisältöä ja toisinpäin.

Tässä on Pentti ja hänen kissansa Basso. Pentti on eläkkeellä oleva muusikko. Hänen vaimonsa Riitta on muistisairas ja asuu läheisessä vanhainkodissa. Pentti käy tapaamassa vaimoaan päivittäin. Basso on Pentille tärkeä seuralainen.

“On mukavaa päästä tekemään hahmosuunnittelua. Peliä varten tarvitaan monia erilaisia ilmeikkäitä tyyppejä, joiden piirtämiseen ei kyllästy koskaan.” kertoo Tuuli Hypén piirtopöytänsä stylusta pyöritellen.

“Pelien suunnittelussa hienointa on se luova prosessi, jonka kautta jokainen minipeli syntyy. Tuuli ja Ulla ovat kummatkin taiteen ammattilaisia ja täynnä hienoja ideoita. Välillä kuivan asian pelillistäminen tuntuu todella työläältä ja jopa ylivoimaiselta; miten tehdä esimerkiksi peli, joka opettaa Suomen eri virastojen toimintoja? Sellaistakin kuitenkin yritämme seuraavassa kehitteillä olevassa minipelissä, joka kulkee nimellä virastopeli.” kertoo Maria Haapasalo.

Ulriikka Lipasti puolestaan painottaa kuvallista ilmaisua: “Tämä maahanmuuttajille suunnattu hanke on siitä erityinen, että se on hyvin visuaalinen. Kuvallinen esitystapa mahdollistaa viestinnän myös luku- ja kirjoitustaidottomille, vaikkakin jos Guider Gamea haluaa pelata täysipainoisesti, on osattava lukea joillakin peliin tulevista kielistä.”

Kun sisältö ja kuvitus on saatu mallilleen, ne kommunikoidaan yhteistyökumppanille the Firmaan, missä ohjelmoijat puolestaan alkavat pähkäilemään pelimekaniikkaa ja muita teknisiä ratkaisuja. Heidän työstään kerromme myöhemmin lisää!